L’himne “La Internacional” estrenat a Palafrugell el Nadal de 1914

La Internacional, l’himme més popular del moviment obrer.

La Internacional fou escrita per primera vegada al 1871 pel francés Eugène Pottier, però no va ser fins a 1888 que Pierre Degeyter la musicalitza i és estrenat aquell mateix any per “La Lyre des Travailleurs“. Va ser un éxit tan espectacular que d’aquella primera edició se’n va arribar a fer 6.000 exemplars que es van repartir de manera clandestina. Al 1892 va ser escollit com a himne de la 2ª Internacional (Associació Internacional d’Obrers creada al 1889 a França).

Però sabeu quan es va cantar per primera vegada a Palafrugell? El 24 de desembre de 1914.
Va ser en una vetllada organitzada per la societat obrera “La Fraternal”. Ens ho explica el diari Germanor (27/12/1914):
“La sociedad de obreros varia “La Fraternal” de Palafrugell, que siempre se ha distinguido por su constante actividad en todos los actos de cooperación a la magna obra de emancipación del proletariado, tanto en el orden intelectual como moral y material, celebró una importante velada sociológica, artística-literaria musical el dia 24 del corriente a beneficio de la conversión del periódico Solidarida Obrera diario.
 
El nutrido coro ejecutó el renombrado himno «La Internacional». Dicho himno estrenado por primera vez en esta localidad produjo una sensación delirante en el numerosísimo público allí presente, quien en frenéticos delirantes vivas y aplausos obligó a repetir una vez más dicha pieza, demostrando una vez más los coristas y el director sus buenas aptitudes y habilidades. Para conmemorar más el recuerdo del himno «La Internacional», se repartieron entre el público unas hojas impresas en las que había la letra de dicho himno.”
Lenin la convertirà en l’himne primer de la III Internacional i després com a himne Nacional de la Unió soviètica de 1919 al 1943.
Imatge extreta de: Todo Colección.

«